Wafeya

Life is a serious matter.

Saturday, June 07, 2008

Pengantin baru praktikal berkhatan!!

Jangan terkejut dengan tajuk entri saya kali ini, walau agak menggemparkan saya rasa rakan-rakan di Ukraine sudah dapat meneka isinya. Masakan tidak, masing-masing dipenuhi jadual cuti yang hampir sama musim panas ini.

Seingat saya, sebulan lepas saya sempat berseloroh dengan seorang teman senior apabila beliau mengeluh sedih tentang program Jelajah Benua 2008 yang telah tamat.

“Alamak, jelajah benua dah habislah, lepas ni dah takde aktiviti best lagi, kena study untuk exam pulak!”
“Huhu, takpe kak, lepas ni ada banyak lagi jelajah”
“Huh, yer ke! Apsal tak tau apa-apa pun ni?”
“Betul…”
“Jelajah apa, Bal?”
“Lepas ni kita ada jelajah diri, persediaan untuk exam… lepas tu jelajah walimatul u’rus pulak, jelajah masjlis pertunangan pun ada kak. Tu tak masuk lagi jelajah khatan tu, hehe…”
“Kau ni la Bal…”

Betul, cuti tiga bulan di Malaysia nanti memang bakal sibuk dan disibukkan. Tak menang tangan dengan praktikal selama 6 minggu dan Program ‘Sure Khatan’ di Setiu, Terengganu, datang pula undangan majlis perkahwinan rakan-rakan seperjuangan di bumi wakafan Simferopol, Ukraine ini. Ada empat semuanya. Berserakan di sekitar Shah Alam, Kelana Jaya, Terengganu dan Seremban. Saya tidak berjanji untuk hadir kesemuanya, walau saya tahu memenuhi jemputan itu adalah wajib namun upaya saya tidak sampai untuk berpijak di negeri-negeri luar kawasan Selangor. InsyaAllah saya doakan mereka agar kekal bahagia hingga ke akhir hayat, Ameen.

Saya pula yang diburu pertanyaan dari sahabat handai, “Kamu bila lagi, Balqis?” saya hanya tersenyum tidak menjawab, bukan malu-malu tetapi saya tidak tahu mahu beri jawapan apa kepada mereka. Wah, wah, mereka ini diri sendiri masih tidak ketahuan lagi, ada hati pula bertanya saya. Apa pun kata saya, mahu belajar dahulu, jodoh semua di tangan Tuhan, nanti ada rezeki tunggu sahaja kad jemputan dari saya, ya!

Jam 5.30 petang nanti saya akan terbang pulang ke Malaysia. Kali ini saya menaiki penerbangan ‘Aero Svit’ dan bakal transit di Dubai. Entah bagaimanalah rupa Dubai yang dikhabarkan mewah serta indah nian itu, nanti bakal saya teroka selama 16 jam saya di situ, InsyaAllah. Apa pun doakan saya selamat sampai di tanah air tercinta, Malaysia. Buat rakan-rakan yang masih meneruskan perjuangan berperang dengan peperiksaan semester akhir ini, semoga berjaya! Tiada apa dapat saya berikan melainkan doa berpanjangan buat kalian, usaha dan tawakkal itu tangga kejayaan kalau keduanya seiring dan sejalan! Wallahua’lam…


Jom jelajah!-Kad jemputan perkahwinan rakan-rakan seperjuangan

Selamat tinggal Ukraine,
Apa khabar Malaysia!

Saya yang masih sempat lagi menulis,
BaruKisu,
Rechnaya Street,
Simferopol,
Ukraine.

1 buah bicara:

I truly appreciate it.
 
Anonymous

Post a Comment

Assalamualaikum teman-teman, terima kasih kerana sudi meninggalkan jejak bicara kamu, sekurang-kurang kalian telah hadir menceriakan hari-hari saya di persimpangan ini. Jazakumullah!!