Wafeya

Life is a serious matter.

Monday, August 04, 2008

Selamat Pengantin Baru

Lama tidak menjengah blog. Sudah bersawang berjuntai-juntai tidak dibersihkan. Praktikal sudah selesai, cuti pun tinggal sebulan sahaja lagi. Aduhai, sayang pula rasanya mahu meninggalkan Malaysia tercinta! Walau hanya tinggal dua tahun lagi pengajian di bumi bekas Soviet itu, terasa seperti sangat lama lagi perlu menghirup udara sejuk beku di musim kedinginan, perlu bersabar melalui jalan-jalan kesesakan yang kadang kala becak kebasahan dek salji yang kecairan, rutin kehidupan yang rencam dan kalut serta episod-episod baru dalam kisah-kisah yang bakal tercipta semester depan. Bukan membenci negara itu, (waimma kadang kala selalu dibisik keresahan dan kegelisahan mendepani setiap getir ujian dan dugaan di bumi Ukraine ini) tetapi almaklumlah dalam diari kehidupan seorang penuntut, ujian dan dugaan itu adalah segala yang bernama pengalaman buat mematangkan diri menghadapi hari-hari kedewasaan nanti. Panjang pula bicara, tiada sudahnya sekadar mengeluh berbasa-basi di sini kalau tidak disertai cita-cita dan keazaman yang tinggi.

Without ambition one starts nothing.
Without work one finishes nothing.
The prize will not be sent to you.
You have to win it.
So, lets strive and kid for the best!

Di kesempatan ini juga saya mahu mengucapkan tahniah buat sahabat-sahabat yang telah selamat membina masjid pada minggu lepas. Apa-apa pun semoga kehidupan kalian dirahmati Allah sehingga ke akhir hayat.


2 Ogos 2008 - Sakeenah dan Mashkur di hari bahagia mereka.



Raja sehari - Warna ungu menjadi tema di hari perkahwinan



Seronok bertemu kawan-kawan dari sekolah lama



3 ogos 2008 - Kak Mahsoonah Qudsy dan Thawfeekul Ameen

Sebelum akhirnya, sebuah nasyid dari kumpulan Hijjaz - Selamat Pengantin Baru khas buat sahabat-sahabat yang baru mendirikan rumah tangga. Selamat tabah dan sabar hadapi liku-liku kehidupan baru!

Selamat Pengantin Baru - Hijjaz

Bila dua hati dah terjalin
Selamatlah pengantin kami doakan
Moga redha allah bersinar selalu
Tanda bermula bahtera hidup

Dalam melayari bahtera rumahtangga
Ada masa tenang dan masa gelisah
Jangan nafsu diikut melulu
Sabar dan kemaafan itu perlu

Beginilah resam manusia
Tak lari dari ketentuan ilahi
Suami ketua isteri pembantu
Menongkah hidup saling berpadu
Susah dan senang hadapi bersama
Moga kekal keanak cucu
Moga kekal hingga ke syurga

selamat pengantin baru - hijjaz

p/s : Dengar khabar dalam diam-diam sudah dua pasangan mengikat tali pertunangan pada bulan lepas, Kak Mas dan Akasyah, serta khabarnya Kak Nana dan Iqbal. Dan InsyaAllah satu lagi pasangan bakal bertunang pada 17 Ogos ini, juga salah seorang sahabat saya, Sarah Shazwani dan Ismail Hamzah. Tahniah buat kalian semua. Wah, semakin berseri-seri bumi CSMU nanti dengan kehadiran pasangan-pasangan barakatillah ini.




Menulis untuk pengantin baru!
Tatkala burung riang berkicau,
mentari pula dibayangi awan.
Kuala Lumpur.

0 buah bicara:

Post a Comment

Assalamualaikum teman-teman, terima kasih kerana sudi meninggalkan jejak bicara kamu, sekurang-kurang kalian telah hadir menceriakan hari-hari saya di persimpangan ini. Jazakumullah!!