Wafeya

Life is a serious matter.

Thursday, April 16, 2009

Bahagia

Sakit hati menunggu guru yang tidak kunjung tiba terubat bila...



Ini semua sampai petang tadi

Saya memang lama tertarik dengan Melaka dan sejarahnya, sejak sekolah dulu lagi. Dari Melaka, saya mengenal Melayu dan budayanya. Saya bukan pecinta buku-buku sejarah tetapi kalau dibentukkan dalam sebuah jalan cerita saya tidak keberatan untuk membacanya. Jadi, saya beli NBSA ini untuk dibuat koleksi.

Rasanya teramat bahagia. Untuk itu, terima kasih kepada satu-satunya lelaki yang saya cintai sepenuh hati dalam hidup saya. Yang memahami seluruhnya isi hati saya. Saya tahu kadang-kadang saya agak sedikit kebudak-budakan. Tetapi lelaki ini yang tidak pernah bosan melayan kerenah saya, (tetapi juga jarang-jarang beri muka kepada saya) membenarkan saya memesan buku ini, memandangkan saya tidak menjumpai buku ini ketika di Malaysia. Saya tidak punya kad kredit sendiri. God knows what will happen if I do have one. Not shopping clothes and stuff. No, forget about it! I'll shop for book, book, book and more books!! And that, saying something. Terima kasih yang tidak terhingga, ayah! Kerana memberi peluang walau sekali ini sahaja! Maaflah, anakmu ini orangnya gila buku!

Buku ini sasarannya lebih kepada kanak-kanak dan remaja. Tetapi tidak salah rasanya kalau orang tua seperti saya membacanya. Setiap hari yang dilalui adalah peringkat-peringkat kematangan dalam proses menuju kedewasaan; untuk seketika, saya mahu kembali ke zaman kanak-kanak - biar sekejap cuma.

Tentang buku ini:

Ulasan dari pembaca - Kubu Buku, Ulas Buku, The Reading Room
Sinopsis - ...Tak ramai tahu Sultan Alauddin bukan sahaja tangkas menangkap penjenayah, di waktu kecilnya motivasi diri baginda sebagai insan berketokohan sudah terpancar. Rupanya baginda juga pencipta teknologi kereta yang pertama! Dan paling menggamamkan permainan politik baginda di peringkat serantau amat bijaksana... Baca seterusnya.

***************

Esok adalah hari pelancaran Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 yang bermula dari 17-26 April 2009. Zaman sekolah dahulu, peluang bergadang di PWTC mencari buku memang tidak akan dilepaskan. Kini, semuanya tinggal kenangan. Kepada rakyat Malaysia yang 'bertuah', selamat mencandu ilmu di sana, ya! Aduhai, cemburunya saya!

Okaylah, saya mahu membaca buku Forensic sekarang, nanti esok bukan dada mayat yang dibelah, tetapi leher saya yang bakal disembelih cikgu. Aduh!




Orang selalu salah faham,
dan sering kita  tidak tahu-
bagaimana mahu betulkan.
Ah, biar sahajalah!

24 buah bicara:

bagus... dengan membaca, bukan sahaja ilmu yang diperolehi, kematangan juga boleh dimantapkan.. sesekali menjadi keanak2kan sangat menyeronokkan.. umur yang tua tidak bermakna perlu serius!! ^_- ganbatte ila mardhatillah kak balqis..
 
salam!

wah buku ini.
tulisan faisal tehrani, tak baca lagi tapi dalam senarai menunggu.

haah. rindu pula. dulu bila ada pesta buku di PWTC, mesti pergi. rugilah kalau lepaskan peuang. buku-buku banyak discount pula. boleh jumpa penulis kegemaran juga!

p/s: sweetlah ayah bagi pinjam kad kredit untuk beli buku ;)
 
Bila minat membaca menjengah, apa saja juga boleh jadi. Berutus surat dari jauh juga seperti tidak ada masalah. Teruskan membaca. Bagus!

Erkk, sudah tuakah kamu? seperti saya yang lebih tua:)
 
Wah! Ala..saya pun nak buku tu..takpe..saya akan bertahan sampai balik Malaysia insyaAllah.
 
aduh..best kalau faisal tehrani.tp jgn pl btl2 trpgnrh ngan sejarahnya.faisal tehrani adalah seorg yg pandai mengimaginasi sejarah sampaikan ramai yg percya ianya seolah mcm btl sprt dlm novelnya 1511..namun kalau btl,kt amik iktibarnya,hehe
 
owhh~ ingatkan siapalah 'lelaki' itu ;p

saya sangat cemburu dengan pesta buku Antarabangsa tu sebab :

1. tak dapat pergi (sedang musim peperiksaan)
2. perangai saya, saya tak suka tempat yang sesak

p/s : dah tua ke? (garu-garu kepala)
p/p/s : selamat membaca ^^
 
AtikahBetul seperti kata kamu, dan lagi betul kalau kita membaca buku-buku yang baik dan berguna. Itulah, hidup perlu sentiasa ceria, walau sering diterjah masalah kehidupan yang tak sudah-sudah!
Kamu juga, ganbatte ya!!
 
LiyanaSalam!

Ya, tulisan faisal Tehrani. Beliau memang berbakat kalau menulis tentang sejarah Melaka ni...

Betul2... boelh jumpa penulis terkenal! Tapi setiap kali saya pergi, memnag takde rezeki, saya tak jumpa sesiapa pun, tentu saya pergi salah hari, huhu...

p/s: Huhu, berpeluh saya nak tanyakan ayah, haha...
 
MDFaridHaha, betul kata kamu. Ia seperti suatu ketagihan. Apa juga cara perlu didapatkan. Ya, InsyaAllah, selagi masih bernyawa saya akan tetap terus membaca...

kalau mahu dibandingbezakan dengan kanak-kanak dan remaja belasan tahun, memang saya rasa tua, haha... ya kamu lebih-lebih lagilah tuanya. (-_^)
 
akiraTunggguuuuu... ya A'qilah, hehe....
Bila mahu balik Malaysia?
 
SaiffmukminSalam Saiffmukmin... selamat datang ke Barukisu.

Ha'a, contoh lagi satu seperti 1515, saya sampai hampir keliru, betulkah yang benarnya Melaka menawan Portugis? kemudian ada pula kampung Melayu di Portugis. Sungguh mengelirukan! Huhu...

Tapi, boleh nampak apa yang FT nak sampaikan... iktibar lagi-lagilah banyak, kan?
Terima kasih kerana singgah!
 
IlianaIsh2 kamu ni Iliana...
Hanya seorang yang meminati saya - ayah sayalah!

Owh, bila peperiksaan kamu habis?!!
Saya juga tidak suka tempat yang sesak, jadi saya selalu pergi hari-hari yang orang sudah kurang, itu sebablah tidak dpt berjumpa dengan penulis terkenal semua!!

p/s: Uish, tua sungguh dah ni...
pp/s: Terima kasih!! Good luck exam!
 
30 June insyaAllah. Doakan segalanya berjalan lancar. Saya masih berstruggle dengan essay sekarang huhu
 
benar..itu st lg novel FT(bkn faizal tahir,hehe) yg amat memeberikan ksn sjrh pd ku.hinggakan prnh st ms mghdiri st talk dr FT, ada seorg yg bertnya ttg sjrh Melaka di portugis dlm novel tersebut..adakah ia btl?maka jwb FT, die nk kt sndr yg tentukan jwpnnya..samaada ia bnr atau tdk sjrh itu..smmgnya sjrh yg diimaginasi dlm 1511 atau 1515 mmg xde,huhu...tp iktibar yg mh ditunjukkan dlm novel ini mmg byk.aku jg obses dgn FT!!!!
 
buku FT yg ni dah jadi teater pun sblm ni tp kakchik pun tak tengok. selamat membaca ya balqis. kita sama2 tak dapat ke pbakl la kali ni.
 
AkiraInsyaAllah... semoga semuanya berjalan dengan lancar, ameen....
 
SaiffmukminWah, tentunya kamu memang big fan FT kan? Betul, FT memang tidak mahu beritahu samada fakta atau tidak sejarah yang diceritakan dalam 1515, mungkin beliau mahu kita berusaha selidik dan cari sendiri, tak seronoklah kalau semua pun diberitahukan? Sudah beli buku terbarunya, ketupat cinta? saya rasa tentu sangat menarik. FT memang obses dengan melayu dari banyak segi terutamanya sejarah, makanan, pakaian dan ada satira politik juga. Oh, saya tak sabar mahu pulang, mahu beli buku2 FT, huhu... selalunya memang tidak mengecewakan!
 
Kak ChikSaya ada dengar juga yang ia sudah diteaterkan, tentu sangat mengujakan melihat Raja Hussein/ Sultan Alauddin beraksi di pentas. Ya, terima kasih. Oh, begitukah? Tidak apa, PBAKL ada tiap2 tahun, kan? Huhu... Kita pergi tahun2 depanlah, kak Chik!
 
xdela ngefan sgt..hehe.cm kalau ade buku yg baru,mst akan berusaha utk beli.(walaupun kantung xdela byk sgt,hehe)buku baru ketupat cinta??hehe..xkujumpai lg tuh..kena pegi cari ni.nnt kalian dh keje,blh luangkan ms lg ke pesta buku ni nnt..wassalam.trskan membaca!!!
 
SaffmukminOooo... hurm, pelancarannya di PBAKL baru2 ni, huhu... beli2, jgn tak beli, hehe... InsyaALlah, tunggu kerjalah baru boleh beli banyak sikit, huhu...

wassalam...
Ya, InsyaAllah, kamu juga!
 
salam...nie memang jualan besar-besaran ke...
 
Anak pendang SekeluargaSalam...

Eh, tak adalah... ini cuma entri tentang sebuah buku, huhu...
 
Salam.
Saya ada terjumpa satu buku ini. Ia satu rekomendasi dari pensyarah saya. Girls of riyadh oleh Rajaa Alsanea. Sangat menarik untuk dibaca. Sisi gelap wanita Saudi. Saya belum membacanya, namun doktor saya menceritakannya dengan sangat bergaya, menjadikan saya juga teruja ingin membacanya. Buku ini dilarang di Arab Saudi, namun telah diterjemahkan ke Bahasa Inggeris.
Sesuatu yang ingin saya kongsi bersama kamu.
 
HanaGirls of Riyadh - Rajaa Alsanea.

Okay, saya buat ingatan minda untuk ini. Terima kasih kerana berkongsikannya. Saya rasa juga perlu menukar bahan-bahan bacaan saya yang nampak agak stereotaip, huhu...
 

Post a Comment

Assalamualaikum teman-teman, terima kasih kerana sudi meninggalkan jejak bicara kamu, sekurang-kurang kalian telah hadir menceriakan hari-hari saya di persimpangan ini. Jazakumullah!!