Wafeya

Mata ke bumi, hati ke langit

Monday, August 09, 2010

Saat kecintaan itu datang

(dan kecintaan lalu disepak terajang)



Kusambut bulan suci
dengan derai tangis yang mesra
sebab kebahagiaan di ufuk timur
dan keikhlasan di ufuk barat
berhadap-hadapan
mengajarkan senyum cakrawala pada bumi
Tempat di mana orang berpuasa
Dan istighfar mengucur
dari bibirku yang bergetar
saat sejadah terbakar
cinta menguap ke langit
menerobos gelap malam
Bulan mungkin sedang menyandarkan rindunya
di dada yang lain
Adapun rambut yang engkau sebut dosa masa lalu
bergerai kembali ditiup angin
seperti sengaja dibiarkan
agar terhapus jejaknya dari segala nestapa
Ramadhan tiba
seperti kupu-kupu yang cantik
bertamu di perkarangan hatiku
Aku bernyanyi seperti fajar pagi:
Debu-debu yang menempel itu
perlahan dihapus air mata angkasa

WS Rendra, 1999

Kecintaan itu - sungguh memberi ajar,

14 buah bicara:

salam,

betapa saya sangat menyukai karya ws rendra. terbaiklah!

salam ramadan, moga mendapat keberkatan Allah.

p/s: bakalan jadi HO kan? selamat....
 
madziani
Madziani, salam kembali.

Wah, lama deh tidak ketemu. Bikinan apa ya sekarang? Sibuk sungguh barangkali ya. kamu di tahun akhir sudah, bukan?

WS Rendra. Kelmarin jalan-jalan ketemu antologinya. Ah, hati gesit mahu membeli. Tapi saku sunyi sepi. Ahaha. Makanya melihat sahaja dengan mata bening.

p/s: iya. InshaAllah. Mohon doanya ya. Selalu.
 
ramadhan kareem.
jom sama-sama jadi manusia tamak pahala ramadhan ni. :)
 
sas, joooooooommmmm. tafadhol ma'an.
 
salam kak balqis :)

siapa KS rendra ni?
indah tulisannya

jum perbanyakkan amal sempena ramadhan
semoga ibadah akak dirahmati.
:)

tak terkata...
lama nya tak bertulisan di sini
 
Liyana, salam kembali... =)

WS Rendra ini seorang penulis Indonesia. Puisi-puisinya semua best. Setakat yang akak pernah bacalah.

Jum bersama-sama. Same goes to you InshaAllah. =)

yep, time goes by so fast. semoga ukhuwwah yg terjalin tetap kekal walau sunyi direnggut waktu. Cheewah. InshaAllah. =)
 
salam.

moga amal-amal kecil kita dipandang Yang Punya Seluas-luas Kurnia.

Amin.

-haniff-
 
Anonymous
Haniff,

Ramadhan pertama di rantau orangkan?
Semoga selamat semuanya.

InshaAllah. Amin ya rabb.
 
salam balqis ~ :D

lame dah x menjenguk balqis di sini :) salam ramadhan..

puisi yg best..sgt2 best dan bermakna, jiwa kte same la qis..hehe..suke puitis2 =p
 
Kak amami... =D

salam ramadhan kembali.... saya sihat-sihat je alhamdulillah (erk, jawab walaupun akak tak tanya, hikhik)

Puisi WS Rendra memang selalu menyengat. =))
 
romadhon kareem ya ukhty.

(yg kelmarin itu, sampai kapan pun 'valid'.ensha ALLAH. juz gv me ur adress ya)
 
Ramadhan Kareem.

Enjoy reading this entry.
Nway, Hows Ramdahan in Malaysia? Tak rindu Ramadhan kat Ukraine ke?
 
Ramadhan Kareem.

Enjoy reading this entry.
Nway, Hows Ramdahan in Malaysia? Tak rindu Ramadhan kat Ukraine ke?
 
pondok buku, ramadhan kareem... syukran. InshaAllah. Jazakallah atas kesudian berkongsi. =)

Idris, Ramadhan kareem.
Alhamdulillah. Khair. Baik-baik aja. =) Rindu juga, tetapi malaysia lebih indah. =)
 

Post a Comment

Assalamualaikum teman-teman, terima kasih kerana sudi meninggalkan jejak bicara kamu, sekurang-kurang kalian telah hadir menceriakan hari-hari saya di persimpangan ini. Jazakumullah!!