Wafeya

Mata ke bumi, hati ke langit

Saturday, January 10, 2009

It's all because of...

(Amaran: Ini adalah entri kebudak-budakan. Tiada manfaat yang akan diperoleh setelah habis membaca entri ini. Segala kerugian masa adalah di bawah tanggungan anda sendiri)

01. Habis Sudah...

YATTA!!
Yatta! Yatta! Yatta!
Gembira bukan kepalang kerana sudah selesai berjuang - untuk seketika ini. (Kerana perjuangan semestinya takkan pernah selesai selagi hayat dikandung badan, betulkan?)

Omedetou Gozaimasu, Barukisu-chan!
(Mengucapkan tahniah kepada diri sendiri. Sungguh memalukan!)

Saat itu, akal pantas mewajarkan tindakan.

"Balqis, bukankah Alhamdulillah itu sebaik-baik ucapan saat ini?"

Ya. Dan hati mengutuki diri kerana kelupaan pada yang sentiasa memberi rezeki - Dia!

Syukur, Alhamdulillah.
"Jika kamu bersyukur pasti Kutambah nikmatKu kepadamu; sebaliknya jika kamu mengingkari nikmat itu, tentu siksaanKu lebih dahsyat. (Ibrahim: 7)

02. Adaptasi
(Mengada-ngada betul!)

Apa perasaan itu, ya? Setelah habis peperiksaan. Apa perasaan itu, ya? Lega, lepas, ringan? Sesuatu yang tidak terungkapkan - nikmat yang seketika itu. Ya, Tuhan! Segala puji bagi-Mu!

Lantas, sehabis melimpahkan ilmu seciput yang dikumpul-kumpul sebelum peperiksaan di hadapan sang guru dan kemudian pulang ke bilik, diri menjadi keliru sebentar. Periksa sudah habis, apa mahu buat, ya? Tika menyibukkan diri dengan buku-buku teks selama hampir seminggu dahulu, mencanak aktiviti-aktiviti serta perkara-perkara yang mahu dilakukan di dalam kotak fikir, tetapi sekarang? Oh, rasanya seperti mahu tidur tetapi mata tidak pula mahu terlelap. Seperti kekagetan juga ada. Untuk seketika, masih belum dapat menyesuaikan diri dengan suasana lapang dan bebas selepas berhempas pulas bergelumang membaca dan membaca dan membaca buku-buku yang penuh dengan teks sahaja.

Jadi, untuk adaptasi peralihan dari mode peperiksaan kepada mode lapang/bebas, saya - masih membaca, oh!


Habis buku-buku yang ada di bilik rakan saya pinjam dan baca. Tidak berat. Dan untuk pertama kali, saya membaca manga? Komik dan drama Jepun - rupanya tiada perbezaan. Huhu...

03. Demonstrasi Aman Palestin

Simferopol, tempat saya belajar - ada buat demonstrasi aman untuk Palestin pagi tadi dan saya - tidak mahu ketinggalan! Asal tujuan sebenar mahu membeli barang-barang untuk kembara tetapi setelah diberitahu malam sebelumnya tentang perhimpunan aman ini, diri jadi teruja mahu ikut serta. Sebenarnya, terkejut amat kerana tempat kecil seperti Simferopol ini, tidak saya jangka akan mengadakan perhimpunan seperti ini. Tetapi jelas bukan, di mana-mana sahaja pasti ada yang akan membantah, tidak menyokong, mengutuk, malah membenci amat-amat tindakan Israel laknatullah itu. Saya juga mahu menjadi sebahagian daripada mereka, walaupun hanya untuk seketika.

Oh, saya tiada di dalam video ini. Tetapi Kak Nurul Maya (Damai) ada kelihatan. Hehe

04. Tag

Selama saya meninggalkan blog ini, saya sudah di'tag' sebanyak dua kali. Satu dari Kak Nurul Maya (DAMAI) dan satu lagi dari Kak Chik. Tag yang menjadi semakin sangat peribadi. Oh, saya tahu bagaimana mahu membuat ia nampak tidak terlalu peribadi. Perlukah saya menulis tentang ini di sini? (Kesian kepada kamu yang membaca - "Balqis telah membuang masa saya!" - Oh, maafkan saya)

Nanti, sebelum saya pergi, akan saya selesaikan kedua-dua hutang tag tersebut, InsyaAllah!

05. Arigatou Gozaimasu!

Ini adalah sedikit selitan untuk mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada ahli-ahli bilik 930 - Kak Bad, Kak Diana, Sakiah dan Solehah. Oh, tidak lupa juga kepada Kak Nor! Terima kasih kerana bermurah hati menumpangkan saya selama seminggu ini di bilik kamu dan menerima saya seadanya! Seronok belajar di bilik kamu! Terima kasih banyak-banyak!! Saya tidak tahu bagaimana mahu membalas budi baik kalian - nama kalian semua akan sepanjangnya berada dalam kalimah doa saya, selama saya masih disambung nafas oleh Tuhan, InsyaAllah! Ya Allah, berkati dan rahmatilah mereka yang menghormati dan memuliakan tetamu dhaif seperti saya!

06. Apa lagi yang tinggal?

Maaf, saya tidak punya entri yang bermanfaat untuk dikongsi kali ini. Sampai di sini sahaja. Terima kasih untuk segala doa dan kata-kata semangat dari kamu semua untuk saya. Benar, ia menjadi suatu dorongan yang hebat untuk saya membaca buku. (Hehe. Susah mahu memula dan membuka buku teks untuk membaca). Juga kepada sesiapa yang rajin singgah, membaca atau menegur di sini, terima kasih, ya! Sebenarnya, kadang-kadang saya buka juga untuk lihat dan baca blog ini saat kebuntuan memahami dan menghafal nota-nota! Jazakumullahu khairan kathiran... (^-^)

Yeah, it's all because of YOU!!!

-Entri Tamat Di Sini-

*Yatta - Yeay(?)
*Omedeitou Gozaimasu - Tahniah(?)
(?) - Er, saya tidak pasti sebenarnya, hehe.


Seketika ini, membaca entri-entri
yang telah saya ketinggalan
di blog-blog kalian...
Yosh!

7 buah bicara:

Jangan risau, entry kamu ini masih jua memberi kesedaran, dan itukan tujuan menulis? "demi pena!"

Good luck for the exams (if u still have it), and enjoy spain! ah, how i envy you!
 
Don't worry BalQis, take your time. Answer on your own free will. And congrats for finishing the exam and I would like to wish for the best result from it. And... jelesnya lihat buku cerita yg banyak itu...
 
wahhh sangat seronok jika ada masa untuk semua itu..di Malaysia diharamkan buat demonstrasi kan..tapi, saya masih meligat mencari peluang untuk menyelinap apa-apa aktiviti universiti..

bertahanlah Palestin!

p/s: kembara ke mana? waaaa~ nak ikuttt~
 
salam adikku yang telah kelapangan...

hmm ter'glemer' laa pulok heheehehhee
 
kak Fakhzan

Hehe, alhamdulillah, huhu..
Exam sudah habis, ada satu shj untuk sem ni...
Hehe, thanx...
when will u go to Spain?

Kak Chik

Hehe, sbenarnya tak sabar nak buat tag2 tu semua, macam best juga, since saya pun takder nak buat apa-apa ni kan... hehe...
Kak Chik, saya lagi jeles tgk kedai buku kak chik yang banyak buku tu....
jeles tau!
 
e-leeyana

Huhu, ya.. alhamdulillah.. saya pun tak sangka akan dapat pergi demonstrasi tersebut... best juga!

Ya, berdoa semoga palestin tetap bertahan...

p/s: kembara ke hujung dunia... hahaha...
Jom lah!
 
Damai

Nak buat macam manakan? Saya pulak yang takder dlm video tu, isk....
 

Post a Comment

Assalamualaikum teman-teman, terima kasih kerana sudi meninggalkan jejak bicara kamu, sekurang-kurang kalian telah hadir menceriakan hari-hari saya di persimpangan ini. Jazakumullah!!